Onze onvergetelijke roadtrip van Nederland via Frankrijk naar Italie en Kroatie

In september besloten wij Marlies (27) en Tibbe (31) de auto in te stappen voor een avontuur dat ons van Nederland door Frankrijk naar Italië en uiteindelijk Kroatië zou brengen. Zonder vaste reisorganisatie, maar met een rugzak vol enthousiasme en een globetrotterspirit, vertrokken we.

Toch was het onderweg onmogelijk om niet even stil te staan bij hoe handig een georganiseerde rondreis door Italië zou zijn geweest. Maar met onze spontane keuzes en onverwachte omwegen creëerden we herinneringen die voor altijd in ons hart blijven.

Dit is ons verhaal!

Van Nederland naar Frankrijk

Het vertrekpunt was voor ons in Dordrecht. We hadden de auto volgeladen met een tent, wat basics voor onderweg en natuurlijk snacks voor de lange rit. De zin begon al bij het inpakken, want we hadden geen strak plan — enkel een route in ons hoofd en een vaag idee van de eindbestemming.

Frankrijk zou onze eerste echte stop zijn, en de route ernaartoe verliep soepel. We reden via België met de nodige pauzes om de benen te strekken en te genieten van de omgeving. Frankrijk gaf ons direct dat vakantiegevoel in deze nazomer. We hadden gelukkig geen last van de storm en vele regenval in het oosten van Europa. We zaten goed!

Na een paar dagen genieten van de pittoreske Franse dorpjes, besloten we verder te trekken richting Toulon voor een van de highlights van onze reis: de boottocht naar Sardinië.

De oversteek naar Sardinië

Vanuit Toulon namen we de boot naar Sardinië, een ervaring die we nooit hadden verwacht zo indrukwekkend te vinden. Terwijl we uitkeken over het helderblauwe water van de Middellandse Zee, beseften we hoe bijzonder het is om je reis te verrijken met dit soort avonturen. Sardinië zelf verwelkomde ons met zijn ruige kustlijn en charmante dorpen.

Elke bocht op het eiland bracht ons naar nieuwe uitzichten en geheime strandjes waar we uren doorbrachten met zwemmen en ontspannen. Had je ooit gedacht aan een rondreis Sardinië? Het is echt een aanrader.

Het Italiaanse vasteland

rondreis in Italijpg

Na onze verkenning van Sardinië zetten we koers naar Piombino, waar we terugvoeren naar het Italiaanse vasteland. Van de Toscaanse heuvels tot de bruisende stadjes langs de kust, elk moment voelde als een ansichtkaart. Onze spontane plannen zorgden ervoor dat we op plaatsen terechtkwamen die we anders misschien niet hadden ontdekt.

Met Ancona als volgende stop begonnen we aan een prachtige rit door het binnenland. Hier werd Italië nog meer wat je je voorstelt: glooiende heuvels, wijngaarden zover het oog reikt en kleine dorpjes waar de tijd stil lijkt te staan.

Dit deel van de reis deed ons beseffen dat een rondreis door Italië via een reisorganisatie ook zijn voordelen had kunnen hebben. De georganiseerde routes brengen je precies waar je moet zijn, maar nu konden we ten minste onze eigen weg kiezen en onverwachte avonturen beleven.

Aankomst in Rovinj

Uiteindelijk kwamen we aan in Rovinj, Kroatië, een echte parel aan de Adriatische Zee. Deze charmante stad gaf ons een warm welkom met haar smalle straatjes, kleurrijke huizen en adembenemende uitzichten op zee. Rovinj bleek de perfecte afsluiter van onze reis te zijn, een plek waar we konden terugkijken op alle avonturen die we hadden beleefd.

Hoewel we onze roadtrip volledig zelf hadden gepland, kwamen we onderweg tot de conclusie dat een georganiseerde rondreis soms een betere optie kan zijn. Wellicht dat we dat de volgendekeer doen. Zeker in een land als Italië, waar de mogelijkheden eindeloos zijn en je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Een rondreis laat je de highlights zien zonder dat je iets mist, terwijl je ook de vrijheid hebt om te genieten van je vakantie.

Tips voor jouw eigen avontuur

Als we één ding hebben geleerd van deze reis, is het dat plannen niet alles is. Maar toch, hier enkele tips die ons hebben geholpen:

• Houd je reis flexibel: Hoewel we geen vaste planning hadden, hadden we wel enkele must-see plekken op de radar. Dat gaf ons houvast terwijl we toch ruimte hielden voor spontane uitstapjes.
  • Kies een mix van bekende en minder bekende plekken: De combinatie van populaire steden en onbekende juweeltjes maakte onze reis gevarieerd en interessant.
  • Maak gebruik van de ferry’s: De boottochten van Toulon naar Sardinië en van Sardinië naar Piombino gaven ons een hele nieuwe ervaring van reizen. Het is een avontuur op zich!
  • Overweeg een rondreis: Hoewel wij op eigen houtje gingen, biedt een georganiseerde rondreis in Sardinië of rondreis door Italië gemak en zekerheid. Zo kun je ontspannen en alle highlights zien zonder de stress van het plannen.

Heb jij ooit overwogen om zelf een roadtrip te maken of kies je toch liever voor een georganiseerde rondreis? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen!